woensdag 18 juni 2008

Ding 22

Ready to go....
De dingen waarmee we hebben kennisgemaakt zijn toepasbaar richting publiek maar ook richting het eigen werk.

Richting publiek
Publieksversie
De 23 Dingen opzet is door heel veel deelnemers vol enthousiasme ontvangen. De volgende stap is om deze kennis naar de klanten over te brengen in de vorm van een vergelijkbare cursus naar scholen?, bibliotheekleden? Deze cursus is toch veel te leuk om onze klanten te onthouden (ding 9). Rob reageerde hier al op door te wijzen op zijn gedachtes voor een Publieksversie naar klanten.

Erfgoed
Erfgoed is een blijvend item in de bibliotheken. Tot nu toe vooral in één richting: de erfgoed organisaties zoals archieven en bibliotheken verzamelen info en zetten deze op hun site. En juist op dit domein zijn er veel vrijwilligerorganisaties met veel kennis zoals historische verenigingen, oudheidkamers, vrienden van … Met Google maps hebben de bibliotheken een ideale ontsluiting om bijvoorbeeld de monumenten in een regio te ontsluiten met tekst, afbeeldingen en filmpjes. Bibliotheken kunnen hier een actieve rol spelen door een format te ontwikkelen, vrijwilligers te enthousiasmeren en via een wiki te zorgen dat de kwaliteit kan worden bewaakt.
Gemeente Enschede is al begonnen met de Achteruitkijkspiegel, erf-goed.be heeft voor 20 euro een site gerealiseerd. Nu is Overijssel aan de beurt.


Op Medewerkersniveau
In sommige bibliotheken barst het van de initiatieven en activiteiten. Iedere week is er wel een nieuw programma. Maar hoe kom je aan nieuwe gezichten en goede professionals/amateurs om je programma in te vullen. Dat kan met een Nationale database waarin bibliotheken hun ervaringen inbrengen die ze hebben met sprekers, artiesten, clowns, thema avonden, tentoonstellingen etc.etc. Per activiteit schrijven bibliotheken een korte recensie, geven met sterren hun waardering, voegen veel tags toe. En vullen een aantal vaste velden in zoals prijsklassen, omvang publiek, leeftijd publiek, tijdsduur etc. De bezoekers van de site krijgen de optie om te sorteren op prijsklasse, onderwerp, leeftijd enz. Misschien niet specifiek 2.0, maar wel ‘sociaal’bezig zijn.

3 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

dat zijn mooie en concrete ideeën!

die laatste is zoiets als zaaltjeszoeker maar dan voor mensen :-)

Het wát is duidelijk. Mogelijk kun je je woensdag a.s. dan gelijk gaan buigen over het hóe!

Obdigi zei

123

Obdigi zei

...